Nathalie wie?

Nathalie Lambrecht (30) staat op de tweede opvolgersplek op de Europese lijst voor cd&v op 9 juni. Ze  studeerde Economische Wetenschappen aan de universiteit van Gent, en volgde nadien een Master Europese Politiek aan de London School of Economics. De afgelopen jaren werkte Nathalie in de Europese Commissie en het Europees Parlement als adviseur Economische Zaken voor Tom Vandenkendelaere en de Nederlandse Esther de Lange. Momenteel werkt ze als adviseur Europese Zaken op het kabinet van vice-eersteminister en minister van Financiën Vincent Van Peteghem, waar ze het Belgisch Voorzitterschap van de EU opvolgt. Einde oktober werd Nathalie schepen van onderwijs, kinderopvang, en lokaal mondiaal beleid in de stad Deinze. 

Huh? Europa én Deinze?!

Ik heb enige tijd geleden de kans gekregen om schepen te worden in Deinze. Een kans die ik met beide handen gegrepen heb. Het is een grote meerwaarde mijn job als EU-adviseur te kunnen combineren met mijn lokaal engagement. Europa heeft de perceptie ver van de mensen te staan. Een lokaal perspectief kan een andere, broodnodige blik werpen op bredere Europese discussies. Net zoals een Europees perspectief ook lokaal nieuwe ideeën kan binnenbrengen. Het is een voorrecht om me dag in dag uit zowel in Deinze als Europa in te zetten. Daarom dat ik nu ook met veel trots op de tweede opvolgersplek op de Europese lijst sta.

Waarom ben ik kandidaat voor de Europese verkiezingen?

De grote problemen waar we de dag van vandaag voor staan - ons klimaat, onze veiligheid, onze welvaart - vragen een Europees antwoord. Helaas slagen we er nog niet in om het Europees niveau tastbaar te maken, en om de Europese beslissingen concreet te maken. Ik beschouw het dan ook als een geweldig voorrecht mijn lokaal engagement als schepen in Deinze te kunnen combineren met mijn job als EU-adviseur en een plaats op de Europese lijst. Een lokaal perspectief kan een grote meerwaarde zijn in de bredere Europese discussies.

Wat kan ik betekenen in Europa?

Ik wil Europa concreet maken, via mijn ervaring op zowel het Europees, nationaal als lokaal niveau. Er is nood aan een vertaalslag van de Europese besluitvorming richting lagere politieke niveaus. We moeten mensen concreet uitleggen wat de implicaties zijn van Europese beslissingen op de verschillende niveaus. En om dat te kunnen doen moeten Europese beslissingen realistisch en uitvoerbaar zijn, en mogen we Europa niet laten aan doemdenkers of overdreven optimisten.

Wat doet Europa goed?

De EU slaagt erin om belangrijke beslissingen te nemen. De EU slaagt erin knopen door te hakken, waar we in België vaak hopeloos vastzitten. Terwijl we in België niet tot een eensgezind standpunt kunnen komen over de toekomst van de Europese begrotingsregels of over de Europese klimaatdoelstellingen, lukt dat in de EU wél met 27 lidstaten en 705 Europarlementsleden. Ga ik daarom altijd inhoudelijk akkoord met de EU besluitvorming? Natuurlijk niet. Maar een besluitvaardig Europa bewijst dat grote politieke uitdagingen nog altijd een politiek antwoord kunnen krijgen.

Wat kan er beter?

De afstand tussen het 'bureaucratisch monster' of 'Brussel' en de burgers is nog altijd te groot. De vertaalslag naar realistische, concrete oplossingen die op het terrein ook echt werken – of het nu naar nationaal, regionaal of lokaal niveau is – gebeurt veel te weinig. Dat maakt dat Eurosceptici over heel het continent de EU kunnen blijven aanwijzen als zondebok, als onmenselijke, bureaucratische machine die geen rekening houdt met de modale burger. Europa heeft de verantwoordelijkheid om de brug te slaan naar de burger.

Wat zijn dé topics voor de komende Europese legislatuur?

De komende legislatuur staat Europa voor drie grote uitdaging: defensie, koopkracht, en energie. De EU heeft zichzelf zeer kwetsbaar gemaakt door afhankelijk te zijn van de Verenigde Staten voor onze veiligheid, van China voor goedkope export, en Rusland voor goedkope energie. Dé uitdaging voor de komende legislatuur is die afhankelijkheden afbouwen. Vele oplossingen op deze drie assen zullen vanuit Europa moeten komen.

Is er een democratisch deficit?

Nee, de EU is net het meest democratische politieke niveau. Op het Europese niveau maken parlementsleden en regeringen effectief samen compromissen om tot wetgeving te komen.

Er is wel een perceptiekloof. Europa wordt nog al te vaak afgeschilderd als een bureaucratische ver-van-mijn-bedshow. Terwijl de Europese wetten net worden geschreven door zowel rechtstreeks verkozen Europese Parlementsleden als door een brede vertegenwoordiging van de nationale regeringen. In principe is de vertegenwoordiging dus verzekerd. Wij maken die wetten zelf, dus moeten ook beter uitleggen wat ze precies betekenen. We mogen ons niet laten tegenhouden door doemdenkers of overdreven optimisten. Het is aan de Unie om een eigen verhaal naar de mensen toe te brengen.